Til alle dere som er stressa for oppkjøring

Som ganske mange allerede vet, var jeg en av de heldige som fikk sertifikatet for et par uker siden. Siden jeg er født ganske tidlig på året (takk mamma og pappa) er jeg en av de første i kullet mitt til å få lappen, derfor har jeg fått en del spørsmål på hvordan oppkjøringen var. Jeg har fortalt denne historien mange ganger før, men siden det virker som om folk blir mye mindre stresset for oppkjøringen sin når jeg forteller om min, tenkte jeg å dele den med dere og komme med litt tips og triks til dere som ikke har fått lappen enda.

imageimageimage

[more…]

Egentlig skulle jeg ha oppkjøring på selve bursdagen min, men da jeg møtte opp fikk jeg vite at den ble flyttet på grunn av sykdom blant sensorene. Dette resulterte i at alle trodde at jeg strøk, men at jeg bare ikke ville innrømme det. Dette gjorde det enda viktigere å bestå oppkjøringen som var uken etter. Jeg prøvde å holde oppkjøringsdagen hemmelig, men med en gang jeg gikk ut av klasserommet skjønte alle det.

Jeg fikk lappen til tross for at jeg under oppkjøringen daua bilen to ganger etter hverandre i  samme kryss. Og til tross for at kjørte oppå en fortauskant. Jeg fikk kritikk av sensoren for å ha kjørt 5 km/t for fort litt for ofte. Giringen var heller ikke noe å skryte av. I den ene tunnelen hadde jeg alt for høyt gir. Det var så høyt at bilen nesten stoppet helt opp, og jeg hadde ikke noe annet valg enn å gire ned til første gir. Under hele oppkjøringen kjørte jeg kengerukjøring, sånn at du kjenner det hver gang du girer.

Jeg fikk en sensor som var super grei i starten. Det begynte med at han spurte et teknisk spørsmål om tokretslampa i bilen. Svaret mitt var tydeligvis helt på jordet, men det sa han heldigvis ikke før etter oppkjøringen. I bilen snakket vi om el-biler og han var tydeligvis en stolt el-biltilhenger. Jeg fortalte at vi hadde en el-bil hjemme, og han var solgt.

Etter oppkjøringen spurte han hvilken karakter jeg ville gitt meg selv,  (sånn videregående karakter) fra 1 til 6. Jeg fortalte at jeg var ganske fornøyd over at jeg ikke kjørte på noen, men kjøringen min var ikke over gjennomsnittet. Så en 4’er kom jeg fram til som konklusjon. Han svarte dette med å fortelle at jeg hadde feil på sikkerhetsspørsmålet, at jeg ikke brukte speilene godt nok, at ryggingen min var helt OK, at jeg kjørte for fort og at jeg ikke hadde noe flyt i trafikken. Det var tydelig at det ikke var meg han ville ha foran seg i trafikken. Jeg er et tydeligvis et irritasjonsmoment i trafikken. Og så kom han med sin karakter. Du har rett, det var ikke bedre enn gjennomsnittet, faktisk langt ifra. Jeg ville gitt deg en 2’er sa han. Den eneste grunnen til at jeg fikk lappen var fordi jeg ikke var en fare for trafikken, og det stemmer. Det er jeg ikke.

Da han gikk fra bilen satt jeg igjen med følelsen av å ha strøket og jeg trodde jeg ikke kom til å kjøre igjen.

Siden jeg så vidt besto, skal jeg dele mine topp 3 tips som kan gjøre den store forskjellen.  «De hemmelige triksene kjørelæreren din ikke fortelle deg»:

  1. Jatte med sensor, og finn lidenskapen til denne personen (ja, de er mennesker de også). Liker de ski, si du er skiløper. Er de glad i båter, si du  snekrer båter på fritiden.
  2. Ikke kjøre på noen. Jeg lover dere, det er en stor fordel hvis du greier å unngå dette.
  3. Ha på deg klær som ser greie ut. Ser klærne dine greie ut, ser du grei ut. Hvis du ser grei ut, tenker sensor (også) at du kjører greit også. Alt ligger i de små detaljene. Knyttede sko og et fast grep når du håndhilser er lurt. Dette er detaljene som kan være avgjørende hvis sensor er usikker på om du skal bestå eller ikke.

Har du tatt lappen?//Kjenner du deg igjen?

9 comments on this post.
  1. Sunniva:

    Jeg har ikke tatt den, og gruer meg så mye til jeg skal!

  2. Emilie Alexandra:

    Har ikke tatt lappen enda, men merker allerede jeg gruer meg. Virker så stressende å kjøre mens en sensor sitter å vurderer alt du gjør

  3. Ørkenfruer:

    Hehe, mange gode tips her 🙂

  4. annasylvelin:

    tusen takk for tips! jeg kan ta lappen om et år, uff jeg gruer meg, hahaa

  5. Marianne:

    Så utrolig gøy at du har fått lappen, GRATULERER! 🙂

    Det er veldig rart at du bestod oppkjøringen med så mange feil. Jeg kjenner flere som daua bilen en gang og ellers kjørt med nogen lunde god flyt som strøk. Det å kjøre på fortauskanten viser jo blant annet at du ikke vet hvor du har bilen i veien. Det er viktig å gjøre et godt førsteinntrykk på sensor, men tror da ikke det skal være nødvendig å sløyfe en skinnjakke fremfor en skjorte for å bestå.

    Jeg vil bare si at det er stor forskjell fra sensor til sensor, og jeg tror du var veldig, veldig, veldig heldig med din. Det er viktig å være litt nervøs før en oppkjøring, man må jo ta det seriøst, så det holder nok ikke å komme pent kledd, jatte med og la vær å drepe noen (den siste er vel ganske viktig uansett, haha)

    Dette var ikke for å drepe gleden min, men for å sette den litt i perspektiv. Igjen, gratulerer med lappen og kos deg på veien videre :))

  6. Vilde:

    Tuusen takk for tips! Huff’ameg virka ikke en som helt vellykket kjøretime nei, men du fikk jo lappen, og da kan man jo ikke klar 🙂 Du får bare øve deg opp litt, så går det nok fint <3

  7. Emma:

    Åå, jeg er heldigvis ferdig med å ta lappen – men så utrolig hyggelig som skriver tips!

  8. Anonym:

    Hadde eg vært sensor så hadde eg strøket deg med glans 🙂

  9. Eirik:

    Hadde eg vært sensor så hadde eg strøket deg med glans, du e jo farlig i trafikken

Leave a comment